TV BESIX-Donati wint het contract voor de realisatie van een nieuw stuk weg van 3,3 km lang, inclusief twee tunnels en een viaduct in Ancona, Italië.
De werken in opdracht van Anas S.p.A. verbeteren de bereikbaarheid van de internationale haven van Ancona.
TV BESIX-Donati maakte het verschil door een slimmere methodiek voor te stellen voor de uitvoering van één van de twee tunnels.
Het project zal 36 maanden duren en de waarde bedraagt 108 miljoen euro.
Dit is de tweede samenwerking op korte tijd voor infrastructuurwerken in Italië voor BESIX en Donati.
De werken, in opdracht van Anas, de Italiaanse nationale autoriteit inzake (snel)wegen, maken deel uit van een groter plan om de haven van Ancona te verbinden met de SS16. TV BESIX-Donati is verantwoordelijk voor het Execution Design & Build van de wegverbinding van 3,3 km, inclusief twee tunnels met een totale lengte van 1.120 m en een viaduct van 285 m. Dit contract is het tweede grote openbare infrastructuurwerk voor BESIX in Italië sinds 2021.
Een belangrijk toekenningscriterium voor de klant was dat de aannemers een geoptimaliseerd ontwerp zouden voorstellen voor één van de tunnels, Torrette 1. Hier maakte de TV BESIX-Donati het verschil. In plaats van het volledig uitgraven van deze 470 m lange tunnel, wat gepaard zou gaan met het verplaatsen van enorme volumes aan grond, werkten BESIX en Donati een oplossing uit om deels ondergrond te gaan werken. Deze slimme methodiek brengt verschillende voordelen met zich mee, niet in het minste een betere score op vlak van duurzaamheid, een kortere uitvoeringstijd, een lager prijskaartje, minder overlast en het is veiliger.
Zo wordt door deels ondergronds te werken, de CO2-impact van de werken drastisch verminderd dankzij een vermindering aan transport van afgevoerde grond. Daarnaast verlicht dit de verstoring van de oppervlakte: de twee wegen die over de oppervlakte boven de tunnel lopen moeten niet onderbroken en omgeleid worden, het telecomnetwerk wordt minder aangetast, de werf heeft minder ruimte nodig om de afgegraven grond te stockeren én de dure en zware steunen die nodig zijn om een bouwput te ondersteunen worden vermeden. Bovendien zorgt deze oplossing ook voor minder geluidsoverlast en stofvervuiling.
Naast deze tunnel, staat de TV BESIX-Donati ook in voor een viaduct van 285m lang met 7 pijlers, een tweede, geboorde tunnel van 650 m lang met één rijstrook per rijrichting en nieuwe stukken weg om de kunstwerken met elkaar te verbinden van samen ongeveer 1,9 km. De voorbereidende werken gaan dit najaar van start. De uiteindelijke projectduur zal 36 maanden bedragen en de contractwaarde bedraagt 108 miljoen euro.
Het is de tweede keer op korte tijd dat BESIX en Donati de handen in elkaar slaan voor belangrijke infrastructuurwerken in Italië. In 2020 startten ze ook al samen aan het project “Strada Statale 318 Valfabbrica”, wat de verdubbeling van deze weg over een afstand van 3,1 kilometer inhoudt, alsook het bouwen van twee tunnels, een viaduct en een brug. Deze werken worden afgerond in 2025. Het hernieuwen van de samenwerking tussen BESIX en Donati getuigt van een goede relatie tussen beide aannemers dankzij de compatibiliteit en expertise van beide bedrijven om uitdagende infrastructuurwerken tot een goed einde te brengen.
BESIX is een toonaangevende Belgische groep, gevestigd in Brussel en actief in 25 landen en op 5 continenten, in de sectoren bouw, vastgoedontwikkeling en concessies. BESIX Group is actief sinds 1909. De engineeringafdeling van de Groep stelt BESIX in staat om complexe en unieke projecten uit te voeren, vooral op het vlak van technische en milieuaspecten. BESIX kan een indrukwekkend parcours in infrastructuurwerken afleggen. Zo bouwt BESIX op dit moment aan een gezonken tunnel onder de Schelde-rivier én een gestapelde tunnel in Antwerpen (België), de eerste 100% CO2-neutrale tunnel in de Benelux in Rotterdam (Nederland) en een viaduct van 400 m lang dat gebouwd wordt via de Incremental Launch Method over het Terbregseplein in Nederland.