3 juni 2024

BESIX voltooit werkzaamheden aan het station Saint-Denis – Pleyel!

BESIX France heeft het station Saint-Denis – Pleyel met succes afgewerkt en opgeleverd aan zijn klant Société des grands projets, na goedkeuring door de commission consultative départementale de sécurité et d'accessibilité (departementale adviescommissie voor veiligheid en toegankelijkheid). Het station, ontworpen door de beroemde architect Kengo Kuma, is het grootste van de 68 nieuwe haltes van de Grand Paris Express, het project voor de uitbreiding van het metronetwerk in Parijs. Eens volledig afgewerkt, zal het station de lijnen 14, 15, 16 en 17 bedienen en tegen 2031 zullen er elke dag 250.000 passagiers van het station gebruikmaken.

Deze zomer zal lijn 14 reeds in gebruik genomen worden. Het station Saint-Denis – Pleyel vormt een belangrijk onderdeel van het netwerk dat de grootstedelijke regio rond de Franse hoofdstad beter zal bedienen en dat ook een cruciale rol zal spelen voor de mobiliteit tijdens de Olympische Spelen van 2024.

Tijdige levering voor de Olympische Spelen

Op 22 mei bevestigde de commission consultative départementale de sécurité et d'accessibilité van het departement Seine-Saint-Denis, dat bestaat uit de stad Saint-Denis, de prefectuur van Seine-Saint-Denis, de politieprefectuur van Parijs en de brandweer van Parijs, dat de verschillende zones van het station veilig plaats kunnen bieden aan toekomstige reizigers en toegankelijk zijn voor iedereen. De succesvolle goedkeuring door deze commission consultative départementale de sécurité et d'accessibilité betekent dat het station nu technisch klaar is en dat de verlenging van metrolijn 14 op tijd open kan gaan voor de Olympische Spelen en de Paralympics van 2024 in Parijs deze zomer. Lijn 14 is essentieel voor de belangrijkste Olympische locaties en vervoert sportfans naar het atletendorp, het Olympisch watersportcentrum, het Stade de France en de luchthaven Orly.

(c) Cyrus Cornut - SGP

Omvang van de werken

Het contract van € 115 miljoen dat BESIX France ondertekende met de Société des Grands Projets omvatte alle architecturale en technische vakgebieden, de façades, evenals alle externe werken aan de esplanade van het station. Het station heeft een totale oppervlakte van 34.000 m² verspreid over negen verdiepingen, waarvan vier ondergronds, tot 28 meter onder de grond. Het contract omvat ook vier aparte dienstkokers om de veiligheid van passagiers in noodgevallen, de ventilatie en rookafvoer van de tunnels te garanderen. Een belangrijke uitdaging was ook de coördinatie van de logistiek en het werk van de medecontractanten, waaronder de systemen van de metrostellen en andere systemen die verband houden met de werking van het station (ticketverkoop, passagiersinformatie, wifi- en SSI-systemen, enz.).Een uitdagende deadline

(c) Cyrus Cornut - SGP

Een uitdagende deadline

De uitdagende deadline, klaar zijn voor de Olympische Spelen, was ook tekenend voor dit project. De bouw van het station begon midden 2020. De betrokkenheid van BESIX bij het project begon met niet minder dan 10 maanden coördinatie met zowel de civieltechnische werken als de tunneluitrustingswerken (rails, bovenleidingen, enz.) die al werden uitgevoerd door de medecontractanten. Aangezien de bovengrondse structuur pas eind augustus 2023 klaar was, voltooide BESIX alle binnenwerken, MEP-installaties en gevels in een recordtijd van tien maanden.

Andres Penaloza, directeur van BESIX France: "BESIX France is bijzonder trots op de realisatie van dit grote project binnen de infrastructuur van de grootstedelijke regio. Dit bevestigt nog maar eens dat BESIX stevige fundamenten heeft en toont onze technische capaciteit in Frankrijk, waarbij geavanceerde oplossingen worden toegepast om het project te optimaliseren in overeenstemming met de doelstellingen van de klant. Het is bij de meest complexe uitdagingen, zoals de bouw van dit station binnen een strakke deadline, dat BESIX de grootste creativiteit en flexibiliteit aan de dag legt. Vanaf het begin hebben we ernaar gestreefd om uit te blinken als ingenieurs en om de vele mensen die bij het project betrokken zijn te coördineren om ervoor te zorgen dat het station op tijd opengaat."

(c) Cyrus Cornut - SGP

Belangrijk knooppunt

Het station Saint-Denis – Pleyel is niet alleen een cruciaal onderdeel tijdens de Olympische Spelen, maar het zal ook een belangrijke rol spelen in het netwerk dat de voorstedelijke gebieden rechtstreeks met elkaar verbindt, zonder door het stadscentrum te hoeven rijden. Het station verbindt de lijnen 14, 15, 16 en 17 met elkaar en is het enige station dat de vier lijnen van de nieuwe metro met elkaar verbindt. Dit zal het drukste station worden van de meer dan 60 stations van de Grand Paris Express die worden gebouwd, een ambitieus openbaar vervoersproject in de regio Île-de-France, dat Parijs en de omliggende gebieden omvat.

(c) Cyrus Cornut - SGP