Een innovatieve technologie om golfbrekers te bouwen
In Polen bouwt BESIX mee aan een nieuw scheepvaartkanaal in de Golf van Gdansk. Een strategische investering voor het land om het zeeverkeer te vergemakkelijken en een boost te geven aan de havenactiviteiten van Elblag, alsook aan de lokale werkgelegenheid en economie. Het project omvat naast het kanaal ook de typische waterbouwwerken waar de groep al meer dan zestig jaar in uitblinkt. Een project van ervaring ontmoet innovatie, want de golfbrekers worden gebouwd dankzij een nieuwe technologie, de XblocPlus.
10.000 blokken
In januari lagen ze mooi bedekt onder een laagje sneeuw, maar toch kon je de opvallende vorm van de maar liefst 100 eerste XblocPlus-blokken herkennen. Het worden er 10.000 in totaal, ofwel 21.000m³ ongewapend beton. De betonnen blokken versterken de structuur van de oostelijke en westelijke golfbrekers, resp. 900m en 300m lang.
Deze verbeterde versie van de wereldwijd gebruikte XBloc maakt zijn internationaal debuut in Polen. Waarom? De voordelen maken een sterke zaak.
Beter en sterker
Het bouwen van golfbrekers in het Midden-Oosten en Australië leerde ons dat het gebruikte materiaal de basis van alles is. De structuren moeten niet alleen bestand zijn tegen de typische perikelen van de zee, ze moeten ook nog eens eenvoudig te plaatsen zijn en passen in het economische en duurzame plaatje van het project. Zo kwam het Vistula Spit team terecht bij de XblocPlus, elementen ontwikkeld door Delta Marine Consultants in 2018. Hij onderscheidt zich van zijn voorganger in de eerste plaats door het gat in het midden. Dat heeft als functie de waterdruk te verminderen en stabiliteit te verhogen, wat de structuur beter bestand maakt tegen klimaatsveranderingen.
Sneller en veiliger
Waar dit type golfbreker echter nog meer het verschil maakt, is de manier waarop hij geplaatst wordt. In tegenstelling tot andere golfbrekers, wordt de XblocPlus op een regelmatige en geordende manier geplaatst. Het team wint hierdoor aanzienlijk in nauwkeurigheid, tijd (tot meer dan 100 blokken per dag!) en veiligheid. Er is slechts een arbeider aan het werk, achter de knoppen van een ‘Long Reach’ graafmachine. Hij werkt overigens vanop land en niet vanop het water, om minder afhankelijk te zijn van de weersomstandigheden bij de bouw van deze golfbrekers.
Duurzamer
Bovendien is de vernieuwde vorm ook economisch een stap vooruit. Er is minder materiaal nodig om elk element te maken en 50% minder blokken in totaal om eenzelfde aantal km golfbrekers te bouwen. Op Vistula Spit variëren ze in gewicht van 2,34 tot 9,6 ton per stuk en komen ze in drie verschillende maten (1m3, 3m3 en 4m3), naargelang waar ze geplaatst worden. Zo vereisen de ronde uiteinden van de golfbrekers het ander type blok Xbloc (3m3 en 5m3).
Dit alles draagt ook bij tot een duurzamer project. Denk aan een lagere CO2-afdruk als gevolg van de reductie in materiaal en het hergebruik van de blokken. Ook het zeeleven vaart er wel bij. BESIX en Grupa NDI staan beide gekend voor hun expertise in het bouwen van infrastructuur die voldoet aan de strengste milieunormen, en het toepassen van deze technologie past daar perfect in. Zeeleven kan welig tieren op de elementen die dankzij hun speciale oppervlakte de ideale habitat vormen voor de fauna en flora in het gebied.
Momenteel zijn de beide golfbrekers van Vistula Spit volop in aanbouw. Ondanks de winterperiode vorderen de werken vlot. Eind dit jaar zou de eerste klaar moeten zijn.