Thaumasiet-aantasting van de funderingsblokken van een verkeersbrug over de M5-snelweg.
De funderingsblokken van een verkeersbrug over de M5-snelweg waren aangetast door thaumasiet. Hierdoor was het noodzakelijk om palen met 900 mm doorsnede langs de drukke snelweg en onder de bestaande brug met een vrije hoogte van 5,5 m aan te brengen, tussen de bestaande brugpijlers in.
De bestaande brug had funderingsblokken, van elkaar gescheiden door openingen tussen de pijlers. Hierdoor konden boorpalen met grote diameter een nieuwe verbindingsbalk ondersteunen ter vervanging van de aangetaste funderingsblokken.
De funderingspalen werden binnen de voorziene tijd gefaseerd geplaatst, waardoor de een na de andere bestaande overbrugpijler kon worden vervangen.
Martello gebruikte zijn MP5000-paalmachines om palen van 900 mm doorsnede en tot 14 m lang aan te brengen tussen de bestaande pijlers in, om zo de overbrug te ondersteunen via een tijdelijke constructie. Hierdoor konden de aangetaste betonfunderingen worden verwijderd en de brugpijlers geïntegreerd in de nieuwe, door Martello uitgevoerde funderingen.
Door deze techniek kon de klant de bestaande overbrug behouden en werden de funderingen vervangen zonder hinder te veroorzaken voor het verkeer op de overbrug of snelweg.
De funderingspalen met grote diameter van Martello waren van fundamenteel belang voor dit project, omdat ze een hoog draagvermogen hebben en kunnen worden uitgevoerd op plaatsen die ontoegankelijk zijn voor gewoon materieel.
Projectnaam
M5 brug in Piffs Elm
Categorie
Bruggen, Spoorinfrastructuur
Techniques
Boorpaal van grote diameter onder voorlopig voorbuis, Boorpaal van grote diameter in omstandigheden met beperkte toegang
Contracttype
Build
Locatie
Cheltenham, Verenigd Koninkrijk
Opdrachtgever
R&W Civil Engineering
Bouwperiode
2015 - 2015