Project Noisy-le-Grand, Frankrijk

Grand Paris Express - OA 802

nieuw metrolijn 15 Zuid - T2C

Activiteit: Infrastructuur

Toegangsschacht voor tunnelboormachine en deel van het toekomstige station in Noisy-le-Grand

Technische details

Diepwand

  • 43 moten
  • 1,20 m dik
  • 33 tot 36 m diep

Baretten

  • 17 st.
  • Diepte: 39 m
  • Dikte: 1,20 m

Dit betekent ook nog 13.000 m³ uitgegraven bodem & 11.000 m³ geïnjecteerd beton.

 

Eén schacht, twee functies

Deze constructie zal eerst fungeren als toegangsschacht voor de tweede tunnelboormachine van het Grand Paris Express-project, die zal boren richting Bry-Villiers-Champigny.

Uiteindelijk zal deze structuur fungeren als een toegangsschacht tot het station Noisy-Champs voor de brandweer. Het zal ook dienen voor ventilatie en rookafzuiging.

Het "Grand Paris Express"-project

Met het Grand Paris Express-project wil de Franse hoofdstad een tweede metronetwerk creëren dat de Parijse periferie zal bedienen. De omvang van de werken is indrukwekkend: het ambitieuze project omvat een lus van 205 km automatische lijnen en de bouw van 68 stations. Hierdoor zou de huidige metro (220 km), die voornamelijk de 20 arrondissementen binnen de Parijse ringweg bedient, in omvang verdubbelen.

De vier nieuwe lijnen van Grand Paris Express en twee verlengde lijnen zullen aansluiten op het bestaande openbaar vervoersnetwerk. De nieuwe, grotendeels ondergrondse metro zal het grondgebied van Grand Paris doorkruisen en met de hoofdstad verbinden. Hierdoor wordt het eenvoudiger voor pendelaars om zich in Île-de-France van het ene punt naar het andere te begeven zonder via Parijs te hoeven reizen. Bovendien zal de metrogebruiker ook sneller dan vroeger van de Parijse periferie naar het stadscentrum kunnen sporen.

De Grand Paris Express zal ook de grote activiteitencentra (luchthavens, handelscentra, onderzoeks- en universitaire centra) en de momenteel moeilijk bereikbare gebieden ontsluiten. Het nieuwe netwerk zal op die manier de woon-werkafstand voor iedereen verkorten en de dagelijkse trajecten aangenamer en sneller maken. Tot slot vertegenwoordigt dit project een nieuw alternatief voor de auto en is het dus een manier om de vervuiling en files te verminderen en bij te dragen aan een milieuvriendelijkere wereldstad.

Het is tegenwoordig het grootste stedelijke project in Europa.

Projectinformatie

Projectnaam

Grand Paris Express - OA 802

Expertise(s)

Spoorinfrastructuur, Tunnels

Techniques

Diepwand (slibwand), Baret

Contracttype

Build

Locatie

Noisy-le-Grand, Frankrijk

Externe partner(s)

Groupement Alliance

Opdrachtgever

SGP (Société Grand Paris)

Bouwperiode

2017 - 2017

Gelijkaardige projecten

Member of logo